Special heroes

Special Heroes is een landelijk sportstimuleringsproject om leerlingen van 6 tot 19 jaar binnen het speciaal onderwijs te laten zien en ervaren hoe leuk sport en bewegen kan zijn. Het doel is de jeugdsport van leerlingen in het speciaal onderwijs een impuls te geven. Het programma wordt in nauwe samenwerking met scholen en lokale sportaanbieders uitgevoerd.

In 2013 ging het Special Heroes project ook op de Auris Hildernisseschool van start. Het doel is om jaarlijks drie verschillende takken van sport aan te bieden aan alle leerlingen.

Judo

Judo leraar Cas Teeuwisse van SV Hagendoorn heeft aan de groepen 5 tot en met 8 drie lessen judo gegeven. Tijdens deze lessen is veel aandacht besteed aan het stoeien op de grond, hoe moet je vallen en zelfs een klein beetje hoe je elkaar kan werpen. Daarnaast is er veel aandacht besteed aan elkaar met respect behandelen. Als je namelijk niet aardig bent voor je medespeler dan wil hij niet meer met je judoën en alleen judoën is helaas niet mogelijk.

Handbal

Emy Theunissen heeft namens handbalvereniging Atomium ’61 een drietal handballessen verzorgd. In de gymlessen worden regelmatig balspelen gedaan die veel op handbal lijken. De echte handbalregels waren echter bij de meeste leerlingen nog onbekend. Tijdens deze clinics is veel aandacht besteed aan de regels, aanvallen en verdedigen en natuurlijk is er vooral veel gespeeld!

Atomium ’61 is bezig om een handbalteam te vormen voor kinderen met een verstandelijke beperking of autisme. Meer informatie vindt u op www.atomium61.nl.

Freerunning

Freerunning is een jonge sport met veel spectaculaire elementen. Oorspronkelijk was dat een ontsnappingstechniek voor soldaten met als doel zo snel mogelijk van A naar B te gaan over een terrein met hindernissen. Tijdens de gymlessen hebben de leerlingen geoefend om snel, sierlijk en vooral veilig over allerlei obstakels te lopen en springen.

De lessen werden gegeven door Jess van 010trickz.
Meer informatie over freerunning.

Circus Clinics

In november 2013 werden er Circus Clinics gegeven. Circus Hannes en Co heeft een ruime ervaring in het geven van circus clinics voor kinderen van alle leeftijden. Balanceren, jongleren en acrobatiek kwamen ruim aan bod. Ook hier ging het weer om 3 lessen zowel voor de onderbouw als de bovenbouw.