Kwaliteit
Kwaliteit
De kwaliteit van onze school wordt bepaald door verschillende aspecten. Al deze aspecten zijn even belangrijk en vormen samen onze kwaliteitszorg. Door op een onderdeel te klikken vind je meer informatie over waar we staan, wat onze ambities zijn en hoe we daar willen komen. Onze plannen en ambities komen ook terug in het school- en/of jaarplan. Deze vind je op de pagina onze school.
Cliëntervaringsonderzoek (CEO)
Om de tevredenheid van ouders, leerlingen, medewerkers (bv. leraren, onderwijsassistenten) en onze specialisten (bv. logopedisten, orthopedagogen) in kaart te brengen, wordt elke twee jaar het cliëntervaringsonderzoek (CEO) afgenomen. Alle medewerkers, specialisten, ouders en leerlingen ontvangen een digitale vragenlijst met vragen. De vragen gaan onder andere over: onderwijs, begeleiding, ontwikkelingsperspectief, communicatie, ouderbetrokkenheid en procedures. De antwoordschaal bestaat uit oneens (1), meer oneens dan eens (2), meer eens dan oneens (3) en eens (4). Hieronder zijn de resultaten van het CEO van 2023 te zien. De resultaten op het gebied van (sociale) veiligheid worden apart weergegeven onder ‘Veiligheid’.
Na afloop van het onderzoek organiseren wij een stakeholderreview. Dit is een gesprek waarbij de teamleider, medewerkers, specialisten en ouders de resultaten bespreken. Aan de hand van dit gesprek wordt bepaald waar de school staat, waar we willen staan en hoe we daar komen.
De school is trots op de hoge rapportcijfers van leerlingen (8,4), ouders (8,6) en medewerkers (7,9). De sfeer en de veiligheid op school krijgen een hoog cijfer, ouders en medewerkers weten elkaar goed te vinden. Het onderwijs en de begeleiding van leerlingen voldoet ruimschoots aan de verwachtingen van ouders.
De school heeft de volgende actiepunten geformuleerd:
- Door nog meer uitleg te geven over de inhoud van het OPP en de uitstroomperspectieven kan de school ouders (nog meer) meenemen in de onderwijsbehoeften van leerlingen, zoals deze beschreven staan in het OPP en in het passend onderwijs voor hun kind. Leerlingen en hun ouders willen nog meer meepraten over de doelen van de leerlingen. Dit willen we meenemen in de groepsbesprekingen aan het eind van het schooljaar.
- De 1-zorgroute is voor ouders gevisualiseerd, dit jaar willen we ook het OPP visualiseren voor ouders. Ook de procedures rondom arrangement en uitstroom willen we in een visualisatie verduidelijken. Op een jaarlijks te organiseren themaochtend willen we ouders voorlichting geven over de uitstroom procedure.
- In het komende schooljaar wordt de leerlijn digitale geletterdheid ingevoerd, in deze leerlijn komt sociale media aan de orde, het beleid t.a.v. sociale media wordt herzien en geactualiseerd.
- Meer aandacht besteden aan psycho-educatie aan leerlingen en hun ouders, dit kan bijvoorbeeld door (nog meer) invulling geven aan de WereldTOSdag en aan de ervaar TOS circuits. TOS en de gevolgen van TOS voor de leerling worden meegenomen in het programma van De Vreedzame School.
- In de ouderruimte worden themabijeenkomsten voor ouders georganiseerd. Deze zullen ingaan op wat TOS voor een kind betekent, op opvoedkundige onderwerpen en hoe ouders de taalontwikkeling van hun kind kunnen stimuleren. Ook de cursussen van het Auris cursuscentrum sluiten hierbij aan en worden in de ouderruimte aangeboden.
Veiligheid
Wij willen graag dat iedereen zich veilig voelt op school. Daarom wordt jaarlijks de veiligheidsmonitor afgenomen. Dit is een vragenlijst waarmee het gevoel van veiligheid op de school in kaart wordt gebracht. Om het jaar wordt deze vragenlijst tegelijk afgenomen met het CEO, dan vullen ook ouders, medewerkers en specialisten de vragen in. Het andere jaar is de veiligheidsmonitor een losse vragenlijst enkel voor leerlingen.
Om rekening te houden met de mogelijkheden van al onze leerlingen zijn vier versies van de vragenlijst voor leerlingen beschikbaar:
- een versie met de vragen en tekst;
- een voorgelezen versie met tekst;
- een versie met op elke pagina één vraag ondersteund door NmG;
- een versie met op elke pagina één vraag met NGT.
De antwoordschaal bestaat uit oneens (1), meer oneens dan eens (2), meer eens dan oneens (3) en eens (4). De stellingen in de rubriek Sociale veiligheid 2 zijn negatief geformuleerd en hebben een omgekeerde antwoordschaal: nooit (1), soms (2), vaak (3) en altijd (4). Een lagere score op deze schaal geeft dus aan dat de leerlingen een hogere sociale veiligheid ervaren. Hieronder zijn de resultaten weergegeven voor de leerlingen, aangezien zij ieder jaar bevraagd worden.
* Let op, hier geldt een andere antwoordschaal
De leerlingen van de Hildernisseschool voelen zich veilig op school. Ten opzichte van vorig jaar is de veiligheid iets gedaald, maar door de jaren heen is het gevoel van veiligheid van de leerlingen stabiel.
Sinds 2020 wordt de sociale veiligheid ook gemeten bij jonge leerlingen (groep 1 tot en met 4). Bij deze groep leerlingen gaat een onderwijsassistent individueel in gesprek met de leerlingen om zo samen een aangepaste versie van de vragenlijst in te vullen. Bij alle stellingen is gebruik gemaakt van een tweepuntsantwoordschaal, met een minimale score van 1 en een maximale score van 2. Een hoge waardering op de stellingen betekent een hoge mate van sociale veiligheid en welbevinden onder de leerlingen.
De resultaten laten zien dat jonge leerlingen zich in hoge mate veilig voelen op school.
Tevredenheid van Ouders en Veiligheid van Leerlingen
Bij ons op school zijn we trots om te melden dat ouders zeer tevreden zijn over de veiligheid en het welzijn van hun kinderen. Uit recent onderzoek blijkt dat onze leerlingen zich veilig voelen. De thema’s die we behandelen als Vreedzame school, zoals wij hebben hart voor elkaar en we dragen allemaal een steentje bij, zien we terug in het positieve gedrag van onze leerlingen.
Wij zijn trots op deze resultaten, die bevestigen dat leerlingen zich gehoord en veilig voelen op onze school. Onze onderwijsprofessionals zijn goed benaderbaar voor zowel leerlingen als ouders, wat bijdraagt aan een open en veilige schoolcultuur.
Actiepunten voor de Toekomst
Om het gevoel van veiligheid te blijven bevorderen, hebben we enkele belangrijke actiepunten opgesteld:
- Sociale Vaardigheden: Blijvende aandacht voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden bij leerlingen.
- Pestpreventie: Extra aandacht voor het voorkomen van pesten. Onze antipestcoördinator speelt hierin een cruciale rol en zal voorlichting geven over onderwerpen als het verschil tussen pesten en plagen en groepsdruk. Ook zullen we aandacht besteden aan de Week Tegen Pesten.
Uitstroom en bestendiging
Wij houden bij naar welk niveau onze leerlingen uitstromen. Ook houden we bij of leerlingen uitstromen volgens de verwachte uitstroombestemming in het ontwikkelingsperspectief en of leerlingen twee jaar na het uitstromen nog steeds op dezelfde bestemming zitten (bestendiging). Deze gegevens worden jaarlijks door de Onderwijsinspectie uitgevraagd over het afgelopen schooljaar.
Jaarlijks stromen leerlingen uit ons onderwijs met name uit naar het regulier onderwijs, het speciaal onderwijs of het (speciaal) voortgezet onderwijs. Wanneer een leerling vóór het einde van groep 8 uitstroomt, spreken we van tussentijdse uitstroom. Het streven is om zo veel mogelijk leerlingen, wanneer zij daaraantoe zijn, tussentijds uit te laten stromen naar het regulier onderwijs (regulier basisonderwijs en speciaal basisonderwijs) in het kader van passend onderwijs. In sommige gevallen stroomt een leerling tussentijds uit naar een andere school voor speciaal onderwijs. Een leerling kan bijvoorbeeld vanwege een verhuizing naar een andere school moeten, of er wordt geconstateerd dat de leerling beter op zijn plek is op een school voor leerlingen met ernstige gedragsstoornissen en/of psychiatrische problematiek.
Uitstroombestemmingen
In schooljaar 2022-2023 zijn in totaal 63 leerlingen uitgestroomd. Hiervan zijn 48 leerlingen tussentijds uitgestroomd. Van deze leerlingen is 92% uitgestroomd naar het regulier onderwijs (basisonderwijs en speciaal basisonderwijs). Onze ambitie is dat 75% van de leerlingen die tussentijds uitstromen, uitstromen naar het regulier onderwijs. Deze ambitie is dit jaar opnieuw ruim behaald.
Naast de tussentijdse uitstroom, wordt ook de einduitstroom in kaart gebracht. In 2022-2023 zijn 15 leerlingen uitgestroomd vanuit groep 8. Het grootste deel van de leerlingen (27%) is vertrokken het praktijkonderwijs en naar verschillende vormen van het vmbo (60%). We streven er naar dat minstens 70% van de eindschoolverlaters verder gaan op vmbo-niveau of hoger. Dat streven is dit jaar (met 60%) niet behaald maar het percentage is duidelijk gestegen ten opzichte met vorig jaar (45%). Of dit streven gehaald wordt, hangt mede af van de tussentijdse uitstroom. Veelal verlaten leerlingen met een hoger uitstroomniveau de school al eerder.
Uitstroombestemming volgens OPP
Wij houden bij of de uitstroombestemming overeenkomt met de verwachting in het ontwikkelingsperspectief. Sinds dit jaar wordt dit niet meer vergeleken met het ontwikkelingsperspectief van twee jaar geleden maar met het meest recente ontwikkelingsperspectief. In schooljaar 2022-2023 is 87% van de einduitstroom-leerlingen uitgestroomd volgens het uitstroomperspectief. Dit percentage is iets hoger dan vorig jaar (82%). De ambitie is dat minstens 90% van de leerlingen uitstroomt volgens het perspectief, dat is dit jaar niet behaald.
Bestendiging
Tot slot hebben we in kaart gebracht of de leerlingen die in schooljaar 2021-20221 zijn uitgestroomd, op 1 oktober 2023 nog steeds op dezelfde bestemming zitten als waarnaar zij zijn uitgestroomd. Van 96% van de leerlingen weten we dat zij bestendigd zijn. Bij 2% van de leerlingen is de bestemming onbekend. De school streeft naar 90% bestendiging en heeft dit ruim behaald dit jaar.
Conclusies en actiepunten
Conclusies:
Als wij kijken naar onze resultaten zien wij dat de volgende punten een grote kwalitatieve bijdrage leveren aan de uitstroom en bestendiging:
- Wij zijn een lerende organisatie. We evalueren en stellen bij waar nodig.
- Wij hebben een hoge ambitie qua uitstroom en bespreken dit ook regelmatig met het team.
- Wij hebben een kritische houding; We bekijken meerdere kanten, zien kansen en risico’s. We kijken naar wat goed gaat, beter kan en zetten direct acties uit.
- Wij bieden een rijk aanbod op burgerschap aan; Rots en Water, Thinking for Learning, De Vreedzame School, KunstPakt, schooltuin, restaurant, etc.
- De PLUS-standaarden zitten verweven in ons aanpak en aanbod.
- Wij zijn een talentgedreven school. Dit geldt zowel voor de leerlingen als voor het gehele team.
- Wij hebben maandelijkse groepsbesprekingen met kwaliteitscoördinatoren, psycholoog en het klassenteam (leerkracht, logopedist en onderwijsondersteuner).
Actiepunten:
- Wij zijn ons bewust dat een scherpe blik van belang is om de kwaliteit hoog te houden. Hierdoor evalueren en reflecteren wij met regelmaat. Indien nodig passen wij onze werkwijze in de kwaliteitskaarten.
Kindbegrip
We toetsen de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen van groep 1 t/m 8 met behulp van Kindbegrip. Dit is een vragenlijst die de leraar per kind invult. We onderzoeken of de kinderen prettig in de groep functioneren. Daarnaast onderzoeken we de relatie tussen de leraar en het kind en de kinderen onderling. Ook het gevoel van veiligheid dat kinderen binnen de school en groep ervaren wordt onderzocht. We bespreken de uitkomsten van Kindbegrip tweemaal per jaar met het team.
Inspectie
De onderwijsinspectie doet eens in de vier jaar een uitgebreid onderzoek bij het bestuur en de scholen van Auris. Hiermee onderzoeken ze of alle leerlingen onderwijs krijgen van voldoende kwaliteit. En of scholen voldoen aan de wet- en regelgeving en of ze hun financiën op orde hebben. De onderwijsbesturen zijn hiervoor verantwoordelijk en daarom doet de inspectie een uitgebreid onderzoek bij ieder bestuur.
In 2019 is de Stichting Onderwijs Koninklijke Auris Groep voor het laatst beoordeeld. De kwaliteit van het onderwijs is beoordeeld met een voldoende. Het laatste rapport is te vinden op de website van de onderwijsinspectie (zoek op ‘Stichting Onderwijs Koninklijke Auris Groep’). Op deze pagina zijn ook de specifieke resultaten per school te vinden.
Meer informatie over de onderzoeken van de inspectie is te vinden op de website van de onderwijsinspectie.
Leeropbrengsten
De leerresultaten van Auris Hildernisseschool worden op schoolniveau verzameld. De gegevens leggen we naast de vastgestelde ambitie schoolstandaarden. Voor de groepen 1-2 gebruiken wij Mijn Kleutergroep om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen en voor de groepen 3 t/m 8 gebruiken wij Leerling in Beeld (Cito).
De sociaal-emotionele ontwikkeling brengen wij in kaart door middel van Kindbegrip. Op logopedisch gebied gebruiken wij verschillende articulatie-onderzoeken, Vragenlijst Denkprocessen (taaldenken), Schlichting Test voor Taalbegrip – en Taalproductie, CELF5-NL.
Vanuit deze analyses komen wij tot de volgende actiepunten voor het komende schooljaar:
- Wij hebben onze focus op de basisvaardigheden (rekenen, taal, burgerschap en digitale geletterdheid).
- Wij richten ons op het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI).
- Om de kwaliteit te waarborgen werken wij met expertteams binnen de school.
Een actiepunt hierbij is dat er binnen de expertteams ook doelen worden opgesteld vanuit de resultaten van mijn Kleutergroep en Leerling in Beeld (CITO).
Interne audits
Minimaal elke vier jaar vindt een interne audit op de school plaats. Het auditteam komt dan langs op de school en onderzoekt of de school werkt volgens de goede procedures. De laatste interne audit heeft plaatsgevonden in januari 2022.
De school biedt speciaal onderwijs (SO) aan leerlingen in de basisschoolleeftijd. De interne auditcommissie heeft gekeken naar de kwaliteit van het onderwijs op de school uitgaande van het Waarderingskader van de Inspectie (versie augustus 2021), specifiek de kwaliteitsgebieden Onderwijsproces, Schoolklimaat, Onderwijsresultaten en Kwaliteitszorg en ambitie. Voor de interne audit heeft de commissie gedurende twee dagen lesbezoeken uitgevoerd en heeft ze gesproken met verschillende vertegenwoordigers van de school: teamleiders, regiodirecteur, leerkrachten, IB-er, orthopedagoog, psycholoog, logopedisten, ouders en leerlingen. De dagindeling voor het programma is in samenspraak met de regiodirecteur en teamleiders bepaald. Ook heeft de commissie gekeken naar het Auris kwaliteitskader. De commissie beoordeelt de kwaliteit over de vier kwaliteitsgebieden overwegend als voldoende. Ook het Auris kwaliteitskader ziet de commissie voldoende terug op de school.
Onderwijsproces
De auditcommissie oordeelt dat de school goed scoort op dit kwaliteitsgebied. Er is een breed aanbod waarbij goed gekeken wordt naar wat kinderen nu en toekomstig nodig hebben. De focus op een (warme) uitstroom is vanaf groep 1 merkbaar.
Veiligheid en schoolklimaat
Op dit kwaliteitsgebied scoort de school goed. De voorwaarden voor een veilige school en veilig schoolklimaat zijn geborgd in zowel protocollen als gedrag en cultuur. Er is een zeer warme en veilige sfeer waarin leerlingen en medewerkers met elkaar samenwerken en zich gezamenlijk ontwikkelen.
Onderwijsresultaten
De school toetst en meet regelmatig de resultaten van de leerlingen zowel op de kernvakken als op de sociaalemotionele ontwikkeling. Er zijn realistische normen gesteld en de resultaten worden in breed perspectief geanalyseerd. De auditcommissie beoordeelt de dit kwaliteitsgebied als voldoende.
Sturen, kwaliteitszorg en ambitie
De Hildernisseschool heeft een ambitieuze, eigentijdse visie op het onderwijs. De visie is samen met het voltallige team tot stand gekomen en iedereen voelt zich verantwoordelijk voor het realiseren van de ambities. De PDCA-cyclus is in alle lagen verankerd en de veilige en open sfeer zorgt ervoor dat iedereen zich veilig voelt om vragen te stellen of afwijkingen te delen. De kwaliteitscommissie beoordeelt dit kwaliteitsgebied daarom als goed.
Auris kwaliteitskader
De standaarden uit het Auris kwaliteitskader zijn herkenbaar aanwezig bij de Hildernisseschool.
Professionalisering
De ontwikkeling van onze medewerkers staat niet stil. Intern organiseren wij verschillende studiedagen, daarnaast nemen onze medewerkers ook actief deel aan diverse externe cursussen en opleidingen.
Alle professionals worden op een aantal gebieden geschoold: 21e eeuwse vaardigheden, met daarbij een verdieping middels het concept Thinking For Learning, vanuit Nivoz wordt Pedagogisch tact ingezet voor de start van het schooljaar, dit krijgt ieder jaar een vervolg. Daarnaast zijn alle professionals ook geschoold voor ‘Met Woorden in de Weer’, gebarenscholing, Denkkracht en Teach like a Champion.
Vanuit de Rotterdamse Lerarenbeurs kiezen alle professionals zelf een training, opleiding of cursus vanuit hun eigen persoonlijk ontwikkelingsplan (POP). Voorbeelden van gekozen scholingen zijn: Opleiding Kindercoach, Opleiding Rots en Water, Geef me de vijf Basiscursus logopedie, Klinisch redeneren voor gedragswetenschappers, Spelen met ontwikkelingsbouwstenen, Bewegend leren, Rekenproblemen en dyscalculie, Werkdruk verminderen, Kinderbrein en bewegen en Ontwikkeling van kleuters.
Schoolondersteuningprofiel (SOP)
Alle scholen van Auris bieden extra ondersteuning aan leerlingen. Met extra bedoelen wij dat we meer bieden dan een reguliere school. Denk bijvoorbeeld aan ondersteuning door de logopedist. Dat biedt iedere school van Auris. In de schoolgids lees je welke extra ondersteuning alle scholen van Auris bieden.
Hieronder lees je meer over onze voertaal, leerlingpopulatie, voorzieningen, medewerkers en leervoorwaarden.
Voertaal
Op Auris Hildernisscheschool is gesproken Nederlands de voertaal. In de lessen wordt bij vooral de jongere leerlingen gebruik gemaakt van Nederlands met Gebaren (NmG). Ter ondersteuning van het gesproken Nederlands wordt gebruik gemaakt van Totale Communicatie (natuurlijke gebaren, beeldmateriaal en geschreven Nederlands).
Kenmerken van de leerlingpopulatie
Bij Auris Hildernisseschool kunnen leerlingen worden toegelaten die een onderwijsarrangement hebben ontvangen vanuit de CvO voor cluster 2 onderwijs. Het onderwijsaanbod is voornamelijk gericht op leerlingen met een TOS.
Een leerling komt op Auris Hildernisseschool:
- Als de leerling een ernstige taalontwikkelingsstoornis heeft (de ernstmaat);
- én de leerling daardoor ernstige beperkingen ondervindt in de onderwijsparticipatie die gerelateerd zijn aan de taalontwikkelingsstoornis (de onderwijsbehoefte);
- én wanneer extra ondersteuning middels een ondersteuningsarrangement cluster 2 op een reguliere school, niet toereikend is om te voldoen aan de onderwijsbehoeften van de leerling;
- de leerling toelaatbaar wordt geacht door de CvO tot een intensief onderwijsarrangement.
Voorzieningen
Fysiek
- het gebouw rolstoeltoegankelijk
- ons voorplein is openbaar
- inpandige gymzaal
- schoolbibliotheek
Organisatorische voorzieningen:
- De Vreedzame School
- Rots en Water trainingen
- Soundfield
- Krachttraining
- Ouderkamer
Medewerkers
In het onderstaande overzicht zijn de specialisten van de school weergegeven. De expertise wordt gewaardeerd en er is aangegeven of de expertise beschikbaar is voor derden.
Schoolleiders
Aantal: 3
Aanwezig: Maandag tot en met vrijdag
Kwaliteitscoördinatoren
Aantal: 5
Aanwezig: Maandag tot en met vrijdag
Gedragswetenschapper
Aantal: 1
Aanwezig: Maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag
Maatschappelijk werker
Aantal: 1
Aanwezig: Donderdag, vrijdag
Logopedisten
Aantal: 7
Aanwezig: Maandag tot en met vrijdag
Leraren
Aantal: 14
Aanwezig: Maandag tot en met vrijdag
Vakleerkracht bewegingsonderwijs
Aantal: 2
Aanwezig: Maandag tot en met vrijdag
Onderwijs ondersteuners
Aantal: 16
Aanwezig: Maandag tot en met vrijdag
Conciërge
Aantal: 1
Aanwezig: Maandag tot en met vrijdag
Management ondersteuners
Aantal: 2
Aanwezig: Maandag tot en met vrijdag
Schoolondersteuner
Aantal: 1
Aanwezig: Dinsdag en vrijdag
Ondersteuning Kwaliteitscoördinatoren
Aantal: 1
Aanwezig: Dinsdag en donderdag
Vrijwilliger
Aantal: 1
Aanwezig: Donderdagochtend
Pestcoördinator
Aantal: 2
Aanwezig: Donderdag
Veiligheidscoördinator
Aantal: 1
Aanwezig: Donderdag
Oudercoördinator
Aantal: 2
Aanwezig: Dinsdag en donderdag
BHV
Aantal: 8
Aanwezig: Maandag tot en met vrijdag
EHBO
Aantal: 13
Aanwezig: Maandag tot en met vrijdag
Leervoorwaarden
Onze expertise en ons onderwijs is gericht op leerlingen met een ernstige taalontwikkelingsstoornis. Het is belangrijk dat daarnaast wordt voldaan aan de volgende leervoorwaarden:
- De leerling is leerbaar en staat open voor leren;
- De leerling heeft baat bij een aanbod gericht op het uitbreiden van de communicatieve redzaamheid;
- De leerling is verbaal en fysiek niet grensoverschrijdend naar anderen;
- De leerling kan wisselingen aan van les, leraar en ruimte, of kan dit op termijn bereiken;
- De leerling kan omgaan met interactieve lessen waarin het uitlokken van communicatie centraal staat;
- De structuurbehoefte van de leerling is niet voorliggend om tot leren te komen;
- De leerling is in staat om klassikaal (in een groep van 12-18 leerlingen) onderwijs te volgen en is aanspreekbaar op zijn gedrag.
Indien de hulpvragen specifiek liggen op het gebied van structuur en voorspelbaarheid, wordt geadviseerd plaatsing binnen een cluster 3 of 4 te onderzoeken. Er zijn geen aparte klassen (bijvoorbeeld structuurgroepen, autisme- groepen, time-out roepen of observatiegroepen) aanwezig bij Auris. Uiteraard proberen wij alle leerlingen zo goed mogelijk onderwijs te bieden.
Een leerling die onderwijs volgt op Auris Hildernisseschool moet baat hebben bij het aanbod waarbinnen het uitbreiden van de communicatieve vaardigheden mogelijk is. Wanneer er sprake is van een non verbale IQ-score of verbale IQ- score lager dan 80 dient een differentiaal afweging gemaakt te worden. Dat wil zeggen dat geadviseerd wordt om af te wegen of er beter aan de onderwijsbehoeften van de leerling voldaan kan worden binnen een andere onderwijsinstelling zoals het SBO dan wel cluster 3.
De school legt, in bovengenoemde gevallen, de situatie aan de CvO voor om na te gaan of de leerling nog toelaatbaar is tot het speciaal onderwijs van Auris.