Auris Hildernisseschool Aurislogo

Begeleiding op de reguliere school

Bart heeft aardrijkskundeles. Hij vangt wel wat op van wat de juffrouw zegt, maar hij kan haar niet goed volgen. Waar heeft ze het nou precies over? Het gaat hem ook allemaal veel te snel. Dan stelt de juffrouw hem een vraag. Die snapt Bart wel. Maar als hij antwoord wil geven, kan hij niet op de juiste woorden komen. Hij zucht diep en geeft het op…

De ontwikkeling van taal en spreken gaat niet altijd vanzelf. Er zijn kinderen die daarvoor specifieke hulp en begeleiding nodig hebben. Bart is zo’n leerling. Leren is voor hem een lastige klus, omdat hij gesproken en geschreven taal niet gemakkelijk kan begrijpen en verwerken. Leerlingen als Bart kunnen in aanmerking komen voor toewijzing van een onderwijsarrangement. Dit geldt ook voor leerlingen die doof of slechthorend zijn.

Onderwijsarrangementen
Voldoet uw kind aan de toelatingscriteria voor begeleiding vanuit Auris, dan krijgt uw kind een onderwijsarrangement toegewezen. Bij een licht- of medium onderwijsarrangement gaat uw kind naar een reguliere basisschool. Medewerkers van Auris begeleiden uw kind of de leerkracht van uw kind op de school zelf. Zo kan uw kind de lessen gewoon blijven volgen en toch extra ondersteuning krijgen. Voordat de ondersteuning begint, worden afspraken gemaakt over hoe de ondersteuning er uit komt te zien. Krijgt uw kind een intensief onderwijsarrangement toegewezen, dan gaat uw kind naar het speciaal onderwijs. Meer over ons speciaal onderwijs leest u op deze website.

  • Gastvrij welkom
  • Gastvrij welkom

    Leerlingen met een intensief cluster 2 arrangement zijn welkom op de Auris Hildernisseschool. Ook hun ouders zijn welkom. Wij hebben regelmatig ouderinloopmiddagen en tijdens activiteiten waarbij ouders in de school zijn, organiseert de ouderraad een oudercafé. Voor ouders van nieuwe leerlingen organiseren wij kennismakingsochtenden en rondleidingen.

  • Talenten benutten
  • Talenten benutten

    De school is een professionele leeromgeving. Talenten van leerlingen en professionals worden zoveel mogelijk benut. We leren van elkaar en met elkaar. Er is veel aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling. Thema's hangen zichtbaar in de school. Talenten van leerlingen worden ingezet in het groepsgebeuren als tutorlezen, spreekbeurten en debatten. Daarnaast organiseren wij activiteiten als een voorleeswedstrijd, musical en podiumoptreden.

  • Structuur
  • Structuur

    De school heeft een prikkelarme leeromgeving. het klassenmanagement in de groepen en tijdens de logopedie zorgt voor een veilig leerklimaat. Om duidelijkheid en voorspelbaarheid mogelijk te maken, werken wij met visuele ondersteuning, time timer en dagritme.

  • Uitdagend
  • Uitdagend

    De school is een open en transparante omgeving. We bieden de leerstof aan op grond van doelen, uitdaging en motivatie. De doelen zijn gekoppeld aan leerlijnen voor alle vakken. Wij houden hierbij rekening met de onderwijsbehoefte van de leerlingen.

  • Totale communicatie
  • Totale communicatie

    Totale communicatie is het meer bewust gebruikmaken van alle uitingsvormen van communicatie en interactie. Op de Auris Hildernisseschool besteden wij de hele dag door veel aandacht aan taal en communicatie. Dit doen wij bij allerlei activiteiten. Wij maken gebruik van de Denkstimulerende Gespreksmethodiek (DGM) en Totale Communicatie. De school maakt gebruik van hulpmiddelen om de communicatie met de leerling tot stand te brengen, te handhaven en te optimaliseren. Onder deze hulpmiddelen valt het gebruik van praten, luisteren, gebaren, vingerspelling, mimiek, kijken/gelaatgerichtheid, lichaamstaal, schrijven, picto’s en lezen.