Auris Hildernisseschool Aurislogo

Deel dit artikel


Uitstapje naar het vliegveld

Op de Auris Hildernisseschool is het thema 'vervoersmiddelen' in volle gang. Vandaag stond het ervaren van verschillende vervoersmiddelen op het programma. Te voet gingen we op weg naar het station. We zagen auto’s, fietsen, brommers en scooters rijden.

Aangekomen op het station checkten we eerst in en gingen we naar het perron. Daar kwam de trein aangereden over de rails. De kinderen vonden het erg spannend. Sommige kinderen hadden nog nooit in de trein gezeten. Op het station Rotterdam CS stapten we over op bus 33. De kinderen gingen druk op zoek naar de bus met de twee drietjes.
Onderweg stapten er steeds mensen in maar ook uit de bus bij een halte. Na een lange busrit stapten we uit bij het vliegveld Rotterdam The Haque Airport. Naar het platform gelopen en daar vliegtuigen gaan spotten in de zon onder het genot van een glaasje limonade. De kinderen waren helemaal onder de indruk. We zagen dat vliegtuigen kunnen rijden en vliegen. Ook zagen we passagiers met grote, zware koffers in het vliegtuig stappen. De vliegtuigen landden en stegen op. We hebben onze ogen uitgekeken. Na het vliegtuigbezoek stapten we weer op de bus en reden naar de metro. Na de metro moesten we nog een stukje met de bus. Toen kwamen we vermoeid maar zeer voldaan aan op school. Wat een leuke, leerzame dag. De kinderen kunnen na deze ervaring zelfstandig in- en uitchecken. De woorden van de afgelopen periode zijn vandaag veelvuldig aan bod gekomen.

  • Gastvrij welkom
  • Gastvrij welkom

    Leerlingen met een intensief cluster 2 arrangement zijn welkom op de Auris Hildernisseschool. Ook hun ouders zijn welkom. Wij hebben regelmatig ouderinloopmiddagen en tijdens activiteiten waarbij ouders in de school zijn, organiseert de ouderraad een oudercafé. Voor ouders van nieuwe leerlingen organiseren wij kennismakingsochtenden en rondleidingen.

  • Talenten benutten
  • Talenten benutten

    De school is een professionele leeromgeving. Talenten van leerlingen en professionals worden zoveel mogelijk benut. We leren van elkaar en met elkaar. Er is veel aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling. Thema's hangen zichtbaar in de school. Talenten van leerlingen worden ingezet in het groepsgebeuren als tutorlezen, spreekbeurten en debatten. Daarnaast organiseren wij activiteiten als een voorleeswedstrijd, musical en podiumoptreden.
  • Structuur
  • Structuur

    De school heeft een prikkelarme leeromgeving. het klassenmanagement in de groepen en tijdens de logopedie zorgt voor een veilig leerklimaat. Om duidelijkheid en voorspelbaarheid mogelijk te maken, werken wij met visuele ondersteuning, time timer en dagritme.
  • Uitdagend
  • Uitdagend

    De school is een open en transparante omgeving. We bieden de leerstof aan op grond van doelen, uitdaging en motivatie. De doelen zijn gekoppeld aan leerlijnen voor alle vakken. Wij houden hierbij rekening met de onderwijsbehoefte van de leerlingen.
  • Totale communicatie
  • Totale communicatie

    Totale communicatie is het meer bewust gebruikmaken van alle uitingsvormen van communicatie en interactie. Op de Auris Hildernisseschool besteden wij de hele dag door veel aandacht aan taal en communicatie. Dit doen wij bij allerlei activiteiten. Wij maken gebruik van de Denkstimulerende Gespreksmethodiek (DGM) en Totale Communicatie. De school maakt gebruik van hulpmiddelen om de communicatie met de leerling tot stand te brengen, te handhaven en te optimaliseren. Onder deze hulpmiddelen valt het gebruik van praten, luisteren, gebaren, vingerspelling, mimiek, kijken/gelaatgerichtheid, lichaamstaal, schrijven, picto’s en lezen.